
Logopedia w ruchu
"Logopedia w ruchu – ścieżka sensoryczna jako wsparcie terapii logopedycznej" INNOWACJA PEDAGOGICZNA W ZAKRESIE ZAJĘĆ LOGOPEDYCZNYCH dedykowana jest uczniom klas 1 – 3.
Program profilaktyczny założenia swoje opiera właśnie o zabawę i ruch, a także korzysta z następujących metod oraz koncepcji: Logorytmikę, Pedagogikę zabawy (KLANZA), Metodę Ruchu Rozwijającego W. Sherborborn, Metodę Dobrego Startu M. Bogdanowicz, Techniki C. Orffa i R. Labana, Pracę miofunkcjonalną.
Program dedykowany jest dzieciom w wieku 3-7 lat, a także 7-9 lat, których rozwój mowy powinien być pod stałą obserwacją ze względu na mnogość czynników środowiskowych, które mogą ją zaburzać, tj.: przetrwałe i/lub częste infekcje górnych dróg oddechowych, zbyt intensywne korzystanie z wysokich technologii, siedzący tryb życia/pracy/zabawy, brak prawidłowych wymowy wzorców w otoczeniu, parafunkcje, zaburzenia miofunkcjonalne. Ruch i mowa to dwa aspekty, które są ze sobą powiązane i wzajemnie się uzupełniają. Świadczą o tym badania, które udowodniły, że ruch oznacza działanie, które mobilizuje ośrodek mowy w mózgu do rozwoju umiejętności w tym zakresie.W terapii będzie łączona wiedza z zakresu neurologopedii, integracji sensorycznej, integracji bilaterlnej( koordynacja i współpraca obu stron ciała w ruchu),logorytmiki i logosensoryki.
Głównym celem programu jest usprawnienie pracy narządów artykulacyjnych w połączeniu z usprawnianiem dużej motoryki dzieci.
Logopedia w ruchu poprawia funkcjonowanie wielu układów naszego ciała, relaksuje i wycisza. Dzięki wielozmysłowym działaniom pozwala stworzyć atrakcyjne warunki do innych aktywności podejmowanych przez dzieci.
Opracowała Edyta Stangret-Nowak