Ogólnopolskie Badanie Umiejętności Trzecioklasistów
21 maja 2013 r. uczniowie klas trzecich przystąpią do Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów. Podstawowym celem Ogólnopolskiego Badania Umiejętności Trzecioklasistów jest umożliwienie szkołom otrzymania dodatkowych, rzetelnych, porównywalnych informacji na temat poziomu wiadomości i umiejętności uczniów kończących klasę trzecią – po zakończeniu nauki na I etapie edukacyjnym, a przed rozpoczęciem nauki na II etapie. Badanie polega na wypełnieniu przez uczniów dwóch zestawów zadań, z których jeden mierzy wiadomości i umiejętności z języka polskiego, a drugi z matematyki. Czas przeznaczony na czynności organizacyjne i wypełnienie jednego zestawu to godzina lekcyjna (45 minut). Pomiędzy testami przewidziana jest 15 minutowa przerwa.
Testy OBUT badają umiejętności z Podstawy programowej kształcenia ogólnego, m.in.:
• zapisane w celach kształcenia ogólnego w szkole podstawowej, np. zdobycie przez ucznia umiejętności wykorzystania posiadanych wiadomości podczas wykonywania zadań i rozwiązywania problemów;
• wymienione jako najważniejsze umiejętności zdobywane przez ucznia w trakcie kształcenia ogólnego w szkole podstawowej: wymienione jako treści nauczania edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej na I etapie kształcenia:
- czytanie (rozumiane zarówno jako prosta czynność oraz jako umiejętność rozumienia, wykorzystywania i przetwarzania tekstów),
- myślenie matematyczne (umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematyki w życiu codziennym oraz prowadzenia elementarnych rozumowań matematycznych),
- umiejętność komunikowania się w języku ojczystym (…), zarówno w mowie, jak i w piśmie;
• wymienione jako treści nauczania edukacji polonistycznej i edukacji matematycznej na I etapie kształcenia.
Rodzice uczniów, zainteresowani wspieraniem swoich dzieci w rozwoju i ich osiągnięciami, znajdą wiele interesujących materiałów na stronie projektu www.trzecioklasista.edu.pl w zakładce „Dla Rodziców”.