Tutaj powinien być opis

TYDZIEŃ PRZECIWDZIAŁANIA PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ 2025 W NASZEJ SZKOLE (29 września – 3 października 2025 r.)

W naszej szkole zakończyliśmy obchody Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej - czasu pełnego empatii, uważności i wspólnej pracy nad budowaniem bezpiecznej, przyjaznej przestrzeni dla wszystkich uczniów. Przez cały tydzień realizowaliśmy działania profilaktyczne, edukacyjne i integracyjne, które miały na celu przeciwdziałanie przemocy oraz promowanie wartości takich jak: szacunek, życzliwość i otwarta komunikacja.

Poniedziałek był Dniem Świadomości.

Klasa 5a wzięła udział w seansie filmowym pt. „Skrzat. Nowy początek” rekomendowanym przez Rzecznika Praw Dziecka. Film poruszał ważne tematy: empatii, granic, otwartości wobec innych i przełamywania uprzedzeń. Uczniowie rozmawiali o tym, dlaczego tak ważne jest, aby nikogo nie oceniać, zanim się go nie pozna.

Informacje o udziale w projekcie zamieszczono na stronie internetowej i Facebooku szkoły, a materiały przekazano rodzicom i uczniom przez dziennik elektroniczny.

Wtorek był Dniem Komunikacji Bez Przemocy.

W klasach 4a, 4b i 6c odbyły się zajęcia pt. „W sieci przyjaźni”, prowadzone przez pedagoga i psychologa szkolnego.

Dodatkowo klasy 1–3 wspólnie świętowały Dzień Chłopaka, biorąc udział w zabawach rozwijających relacje rówieśnicze i współpracę.

Środa była Dniem Empatii.

Na szkolnym holu pojawiło się stoisko „STOP przemocy! Reaguj. Pomagaj. Nie bądź obojętny” z cytatami, słoikiem dobrych myśli i tablicą „Postaw się w mojej sytuacji”.

Samorząd uczniowski aktywnie włączył się w działania. W klasach 1-3 odbyły się zajęcia z wykorzystaniem komiksu i scenek społecznych, a klasy 2a i 2b wzięły udział w integracyjnej wycieczce do Brylandii.

W klasach 6c i w klasach siódmych przeprowadzono warsztaty „Bezpieczeństwo w szkole”, uczące rozpoznawania zagrożeń i odpowiedniego reagowania na nie.

Czwartek  był to Dzień Życzliwości.

Uczniowie wzięli udział w wielu działaniach integracyjnych. Klasa 4a wspólnie przygotowywała poczęstunek, odbyły się gry i zabawy. Powstała „Gadająca ściana”, na której uczniowie dzielili się pomysłami, jak budować szkołę wolną od przemocy.

Samorząd uczniowski zorganizował akcję wzajemnego obdarowywania się miłymi słowami. W klasie 1a powstał plakat „Stop złości, Tak przyjaźni”, a uczniowie uczyli się, jak radzić sobie ze złością i być dla siebie życzliwym.

Zajęcia „Kim jestem dla siebie?” pozwoliły uczniom klas 1-3 stworzyć własne „lustra dobrych słów” i „pudełka dobrych słów”.

W piątek odbyło się podsumowanie działań.

Nauczyciele klas 1-3 przeprowadzili zajęcia rekomendowane przez MEN według scenariusza opracowanego przez Zespół Fundacji „Instytutu Edukacji Pozytywnej” - „Kim jestem dla siebie?” I „Kim jestem dla innych?” oraz pracowali z barometrem emocji. 

Klasa 1b uczestniczyła w zajęciach z wykorzystaniem podłogowej gry dydaktycznej „Jak silna jest ta emocja?”.

Odbyły się także spotkania psychoedukacyjne z rodzicami, by wspólnie zadbać o rozwój emocjonalny dzieci.

Na zakończenie przygotowano film z udziałem uczniów: „Słowa mają moc!”.

Jest to filmik stworzony przez uczniów w ramach Tygodnia Przeciwdziałania Przemocy Rówieśniczej, który stał się jednym z najbardziej poruszających i szczerych elementów całej akcji w naszej szkole.

Pomysł zrodził się z potrzeby zrozumienia, jak wielką siłę mają słowa. Uczniowie, wspólnie z nauczycielami, stworzyli scenariusz oparty na kontraście: z jednej strony: sceny pokazujące, jak bolesne mogą być wyśmiewanie i ośmieszanie, z drugiej strony: siła wsparcia, życzliwości i empatii. Krótka forma, mocny przekaz: „Słowa mają moc!”

Ten film to nie tylko forma edukacji, ale wyraz wartości, jakie wyznaje nasza szkolna społeczność. 

Uczniowie jasno pokazali, że nie zgadzają się na przemoc i wierzą, że dobre słowo i wzajemna życzliwość, mogą zmienić więcej, niż nam się wydaje.

Dziękujemy wszystkim uczniom, nauczycielom, specjalistom i rodzicom za zaangażowanie. 

Razem tworzymy szkołę, w której każdy czuje się ważny, bezpieczny i akceptowany.

 

Zachęcamy do obejrzenia zdjęć oraz filmu, które stanowią załączniki do powyższej informacji.

 

Tekst: Iwona Lindner

Zdjęcia: Iwona Lindner, Anna Malinowska-Leki, Ewa Karolewska, Katarzyna Kozłowska, Sylwia Bodzioch

Film: Ewa Tułacz, Marta Zmuda, Anna Malinowska-Leki, uczniowie