
W rytmie Zorby i poloneza - desant kadry do Grecji
Warsztaty z historii greckiej muzyki, z gotowania lokalnych przysmaków i nauka regionalnych tańców – to pierwszy moduł zajęć w ramach programu ERASMUS +, w którym wzięła udział kadra Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Kaliszu.
Drugi blok zajęć to wykłady i warsztaty m.in. z produkcji i edycji filmów video i wprowadzenie do metod zdalnego nauczania.
Kaliska grupa przez dwa lipcowe tygodnie pobytu w greckich Salonikach miała okazję także do szlifowania języka angielskiego, nie tylko podczas zajęć, ale także wycieczek i innych aktywności.
Kaliski zespół, wspólnie z innymi pedagogami z polskich szkół (w sumie prawie 70 uczestników) uczył się dzięki doświadczaniu. Wszystko to za sprawą charyzmatycznych greckich prowadzących.
Każdy z warsztatów był bardzo praktyczny. W ramach zajęć ruchowych uczestnicy Erasmus + uczyli się regionalnych tańców. Oprócz samych kroków sporo dowiedzieli się o historii ich powstawania, był także praktyczny pokaz regionalnych strojów. To niezwykle integrujące zajęcia.
Kaliska kadra i prowadzący warsztaty z greckiego tańca
Na koniec warsztatów jego uczestnicy zostali poproszeni o pokazanie jednego polskiego tańca. Wybór był prosty – szkolne kadry zatańczyły poloneza. Układ i choreografia, która powstała w ciągu kilku minut, zachwyciła greckich wykładowców. Oni także zostali zaproszeni do wzięcia udziału w tańcu – radzili sobie doskonale.
Taniec w Grecji to część tradycji, kultury i religii. Greckie tańce łączą pokolenia, to schematy kroków, które tańczy się podczas świąt, wesel, ale także i innych imprez, nie tylko rodzinnych. Grecy uwielbiają się bawić – tańczyć, śpiewać, rozmawiać, po prostu być ze sobą.
Muzyka to także nieodłączny element greckiej historii i kultury. Muzyczne zajęcia były prowadzone w oparciu o doświadczanie. Uczestnicy zapoznali się z gatunkami greckiej muzyki, ich wykonawcami. Mieli okazję także do obcowania z instrumentami. Utwory prezentowane podczas zajęć ilustrowały różne sytuacje życiowe, dlatego były bardzo emocjonalne. Warsztaty pozwoliły jeszcze bardziej poznać się grupie i zacieśnić więzi koleżeńskie. To doskonała okazja do wymiany doświadczeń między polskimi i greckimi uczestnikami Erasmus+.
Była muzyka, był taniec, przyszedł czas na greckie kulinaria. Lokalna kuchnia to świeżość, regionalne składniki – oliwa, oliwki, sery, warzywa i owoce. Grecy kochają owoce morza, ryby i przyprawy. Do popularnych dań greckich należą m.in. moussaka, tzatziki, baklava.
Polskie grupy wspólnie z greckimi wykładowcami zrobiły cretan dakos. To specjalnie wypieczona bułka – twarda, z ciemnego pieczywa. Moczy się ją w wodzie. Na to nakładane są zblendowane lub drobno pokrojone pomidory, oliwa z oliwek, ser feta, oregano, drobno posiekane kapary i drobno pokrojone czarne oliwki – pycha. Można zrobić w Polsce. Wszystko do kupienia.
Cretan dakos - pycha :)
Było też coś na słodko. Wszyscy wspólnie przyrządzili grecką halvę. Dla dociekliwych - przepis można znaleźć na zdjęciu. Na zakończenie uczestnicy, w ramach konkursu, mogli spróbować greckiej moussaki wg domowego przepisu, grupy musiały rozpoznać jak najwięcej użytych w potrawie składników.
Drugi blok zajęć to głównie wykłady i warsztaty, które dotyczyły szeroko pojętego e –larningu. Kadry wymieniały się wiedzą teoretyczną i praktyczną na temat używanych narzędzi w kształceniu stacjonarnym i na odległość. Sporo czasu poświecono sztucznej inteligencji. Dzięki zajęciom uczestnicy wzbogacili swoją wiedzę na temat łączenia nowoczesnych technologii z kreatywnymi formami aktywizacji uczniów.
Warsztat prowadził mgr Igor Skrodzki, z Międzynarodowej Akademii Nauk Stosowanych w Łomży. English Teacher at WSA.
Te dwa moduły kursu Erasmus +: kształcenie na odległość oraz kreatywne podejście do zajęć lekcyjnych tworzyły spójną, praktyczną ścieżkę rozwoju kompetencji cyfrowych, artystycznych i pedagogicznych. Podczas zajęć kursanci poznali nowe narzędzia do prowadzenia zajęć online. Dowiedzieli się jak integrować muzykę, taniec, ruch i ekspresję twórczą w codziennej pracy w szkole. Udział w kursie wzmocnił gotowość nauczycieli do stosowania innowacyjnych i angażujących metod pracy, wspierał rozwój kompetencji kluczowych oraz sprzyjał tworzeniu włączającego, wspierającego środowiska uczenia się – zgodnie z wartościami promowanymi w programie Erasmus+.
Ostatniego dnia zajęć uczestnicy i organizatorzy otrzymali podziękowania, certyfikaty i drobne upominki.
Zakończenie projektu: Babis Tsairelis, założyciel i właściciel EKPEDEFTIKI PAREMVASI KDVM Saloniki Grecja, członek Polsko - Greckiej Izby Przemysłowo - Handlowej, Małgorzata Waszczyńska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Kaliszu
***
Projekt Erasmus+
Kurs dla kadry Edukacji szkolnej złożony z modułów tematycznych: "Kształcenie na odległość" oraz "Kreatywne podejście do zajęć lekcyjnych".
Nr projektu: 2024-1-PL01-KA122-SCH-0002110949
Nr akredytacji: 2023-1-PL01-KA120-SCH-000190008
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską