
„Świat jest jak książka. Ci, którzy nie podróżują, czytają jedynie pierwszą stronę.” – św. Augustyn
Udział w programie Erasmus + stworzył jego uczestnikom możliwość poznania Grecji we wszystkich aspektach. Jednym z założeń projektu było uczenie się oparte na doświadczeniu. Jak powiedział Mark Twain : "Należy podróżować, by się czegoś nauczyć". Jest to niezaprzeczalna prawda, jak i to, że najlepiej uczymy się – doświadczając.
Poznanie Grecji jest jak podróż w czasie. Położona na południowym krańcu Półwyspu Bałkańskiego, jest krajem o bogatej historii i niezrównanym pięknie naturalnym. W starożytnych miastach greckich narodziły się filozofia, demokracja i teatr, kształtując cywilizację europejską, jaką znamy dziś.
Spacerując po antycznych ruinach Saloników czy Werginy czuliśmy echa dawnej potęgi i geniuszu. Otaczająca nas historia, tworzyła doskonałe tło do poznania kraju podczas zwiedzania greckich miast i wsi.
Z ogromną ochotą poznawaliśmy Saloniki. Najlepszym punktem startowym był symbol miasta, Biała Wieża, położona tuż nad brzegiem Zatoki Termajskiej. To jeden z nielicznych pozostałych elementów murów miejskich z czasów bizantyjskich i osmańskich. Wewnątrz wieży znajduje się muzeum, które opowiada o historii miasta. Z tarasu widokowego roztacza się wspaniały widok na całe miasto, port i zatokę. Tutaj śmiało można pozwolić sobie na chwileczkę zapomnienia, sycąc się pięknem greckiego krajobrazu i czując klimat, tętniącego życiem miasta.
fot. Biała Wieża
Kolejnym punktem był spacer wzdłuż nowej promenady Nea Paralia. Ciągnie się ona przez kilka kilometrów i jest idealnym miejscem do podziwiania widoków, odpoczynku na ławkach i obserwowania życia miasta. Wśród mijanych na promenadzie przechodniów, na plan pierwszy wysuwała się fenomenalna rzeźba Parasole Zongolopoulosa. Uczestnicy projektu robili co mogli, by pochwycić choć jeden z lewitujacych parasoli.
fot. Nowoczesna instalacja artystyczna Parasole Zongolopoulosa
Oddalając się od morza, i kierując wgłąb miasta, dotarliśmy do Placu Arystotelesa (Platía Aristotélous), głównego placu Saloników. To serce miasta, zaprojektowane przez francuskiego architekta Ernesta Hébrarda. Plac jest otoczony neoklasycystycznymi budynkami, gdzie znajdują się eleganckie kawiarnie, restauracje i hotele. To tutaj toczy się życie towarzyskie i kulturalne. Dla naszej kadry było to doskonałe miejsce na podziwianie piękna zabytkowych budowli i obserwację zachowania Greków – zwyczajowego dla dnia i wieczoru.
Z Placu Arystotelesa prosta droga w górę poprowadziła nas do Łuku Galeriusza (Kamara). Ten rzymski łuk triumfalny z IV wieku n.e. upamiętnia zwycięstwo cesarza Galeriusza nad Persami. W pobliżu łuku znajduje się Rotunda Galeriusza, jedna z najstarszych budowli w Salonikach, która pierwotnie miała być mauzoleum cesarza. Przez wieki pełniła funkcje świątyni pogańskiej, kościoła chrześcijańskiego i meczetu. I znów mogliśmy podziwiać piękno budowli sakralnych i użytkowych.
Kierując się dalej na północ, dotarliśmy do kampusu uniwersyteckiego i unikalnego Kościoła Świętego Demetriusza (Agios Dimitrios). Jest to największy kościół w Grecji i ważny przykład wczesnochrześcijańskiej architektury. Został zbudowany w V wieku na miejscu dawnych łaźni rzymskich. W podziemiach świątyni znajdują się katakumby, gdzie czczono św. Demetriusza, patrona miasta. Piękno wnętrza zachwyca i pozwala przenieść się w czasie. Czuje się piękno i boskość. Ale nie przytłaczajace. Przynoszace spokój i wytchnienie, dające siłę.
fot. Ano Poli - Górne Miasto
Spacer po Salonikach zakończyliśmy w Ano Poli, czyli Górnym Mieście. To historyczna, malownicza dzielnica, która ocalała z wielkiego pożaru w 1917 roku. Wąskie, brukowane uliczki, tradycyjne domy w stylu osmańskim i bizantyjskie mury obronne tworzą tu niepowtarzalną atmosferę. Roztaczają się tu najpiękniejsze widoki na miasto, zwłaszcza o zachodzie słońca, jaki mieliśmy okazję podziwać niejednokrotnie właśnie z tego miejsca.
***
Projekt Erasmus+
Kurs dla kadry Edukacji szkolnej złożony z modułów tematycznych: "Kształcenie na odległość" oraz "Kreatywne podejście do zajęć lekcyjnych".
Nr projektu: 2024-1-PL01-KA122-SCH-0002110949
Nr akredytacji: 2023-1-PL01-KA120-SCH-000190008
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską.