Tutaj powinien być opis

Szkolna biblioteka wyróżniona

Biblioteka Szkoły Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Kaliszu została wyróżniona w projekcie Aktywna Biblioteka, który realizuje kaliska Książnica Pedagogiczna.

Bibliotekarki opisały Wirtualne Pasowanie na Czytelnika Szkolnej Biblioteki i podzieliły się wiedzą. >>>WYNIKI<<<

 

Czytelnia online, zagadki, czytelnicze zabawy i Wirtualne Pasowanie na Czytelnika Szkolnej Biblioteki – tak będzie wyglądał Tydzień Bibliotek w Szkole Podstawowej nr 7 im. Adama Mickiewicza w Kaliszu.

Bibliotekarki – Małgorzata Wojtyś i Iwona Skonieczna – Wrubińska dla kochających czytać, ale i tych jeszcze do książek nieprzekonanych, przygotowały bardzo bogaty harmonogram działań.

W pierwszy dzień uczniowie, rodzice i nauczyciele mogli zajrzeć do szkolnej czytelni. Wszystko to za sprawą interaktywnego obrazka/prezentacji wykonanego w specjalnej aplikacji Genial.ly. Każdy chętny może zasiąść, oczywiście wirtualnie lub w wyobraźni, w szkolnej czytelni, wziąć książkę z wirtualnej półki i ją przeczytać lub posłuchać. W internetowej przestrzeni znajdą się także inne aktywności – m.in. rysowanie, gry, a także szereg ciekawostek o bibliotekach, najciekawszych architektonicznie czy największych i najstarszych.

Aplikacja Genial.ly to świetne narzędzie TIK-owe do tworzenia zdalnej lekcji, prezentacji czy plakatu w różnej formie. Jest bardzo bogate w formie bezpłatnej, jeszcze bogatsze w płatnej. W takim interaktywnym obrazku może znaleźć się wszystko – tekst, muzyka, film, ciekawa wypowiedź, nagrane polecenie nauczyciela, ale także puzzle, układanki, szyfrowanki, animacje, tajemnicze punkty, latarki, kości do rzucania i mnóstwo innych działań. Taką lekcję można wykonać z każdego przedmiotu, a będzie na pewno atrakcyjna. To znakomite narzędzie do escaperoomów online. Polecamy każdemu. Genialne lekcje w Genial.ly w naszej zdalnej pracy wykorzystujemy bardzo często:

Oto przykłady:

https://view.genial.ly/5eb30e1b6780410d5780f70e/interactive-image-zapraszamy-do-czytelni

https://view.genial.ly/5ea0ae4515db6d0db1171daa/interactive-image-swiatowy-dzien-ksiazki-i-praw-autorskich

https://view.genial.ly/5ea1f90d1c50690d79646d6a/vertical-infographic-3-maja

https://view.genial.ly/5e934e18124be30da537d9d9/interactive-image-dzien-czekolady

https://view.genial.ly/5e80b3473fea8d0db0d1e0ef/interactive-image-interactive-image

https://view.genial.ly/5e86cc7859ee3c0df4ffffe7/interactive-image-swiatowy-dzien-zdrowia-2020

https://view.genial.ly/5e7e43ed67bb7d0d7ec821da/interactive-image-tablica

W obrazku prezentującym naszą wirtualną czytelnię umieściłyśmy także wejście, skrót do bibliotecznego padleta, który także został stworzony podczas nauki zdalnej. To bardzo proste narzędzie do pokazywania naszych działań. Wirtualna tablica prezentuje szereg pomysłów, działań i propozycji dla naszych uczniów. Padlet został umieszczony jako część strony internetowej szkoły https://sp7.kalisz.pl/ Jest na bieżąco aktualizowany. Każdy ma do niego dostęp.

Jednak szkolna czytelnia to tylko lekcja na start Tygodnia Bibliotek. W tym roku pokusiłyśmy się o przygotowanie pasowania na czytelnika szkolnej biblioteki w wirtualnej przestrzeni.

Przygotowałyśmy dla pierwszoklasistów zabawy interaktywne. Każdego dnia uczeń, poprzez mobidziennik otrzyma jedno zadanie do wykonania. Będzie to:  wykreślanka interaktywna w aplikacji learningapps;

https://learningapps.org/watch?v=py1qt1a2t20,

test wiedzy o wierszach Juliana Tuwima, zgadywanki bajkowe; zadanie w aplikacji learning apps dotyczące powstania książki (dodatkowa podpowiedź w wierszu i filmie animowanym);

https://learningapps.org/watch?v=pgz8ugxc320

https://www.youtube.com/watch?v=icdV3QZb10Q&feature=youtu.be&fbclid=IwAR2iS7aFHWsewHkjskKOv-c3sxEey8scxAZ_2Du5oYqHhKuFTtsobNbBIGU

Zaplanowałyśmy też puzzle online;

https://puzzlefactory.pl/pl/puzzle/graj/bajki/139271-czerwony-kapturek-puzzle?fbclid=IwAR2_15w7UOBmatjr3guwSATxkaXBAu80cAKM666t2ZHTeHsCRifdbkcdn8A

W ostatni dzień uczniowie klas pierwszych będą musieli odkodować zaszyfrowane hasło. Litery do hasła będą znajdowały się w zagadkach przesyłanych przez cały tydzień. Na koniec ostatnie wyzwanie – uczeń będzie poproszony o wykonanie pracy plastycznej ilustrującej rozszyfrowane hasło lub nagranie (z pomocą Rodzica). Wszyscy uczniowie (oczywiście po wykonaniu zadań) otrzymają zaprojektowane w canvie dyplomy, a także film z życzeniami, nagrany przez nauczycieli z okazji pasowania na czytelnika.

Dla wszystkich przygotowałyśmy zabawę – „Sleeveface – pokaż się z książką”. Chodzi o promocję i prezentację książek z domowej biblioteczki. Trzeba tylko uruchomić wyobraźnię i  pokazać na zdjęciu najbardziej interesujące i zaskakujące połączenie okładki książki z codziennym życiem. Liczy się inwencja twórcza.

Na szkolnym padlecie zainicjowałyśmy też popularną akcję – „Książka, którą warto przeczytać”. Bibliotekarki nagrały i umieściły krótkie wypowiedzi, które zachęcają do przeczytania danego tytułu. Dźwięki są nagrywane, montowane w darmowym programie audacity i umieszczane na bibliotecznym padlecie.

W ramach Tygodnia Bibliotek zaplanowałyśmy szereg innych działań i aktywności. Rodzice otrzymali prezentację o wpływie czytania na rozwój dziecka, wirtualną czytelnię i pomysły na zabawy z dziećmi. Z nauczycielami podzieliłyśmy się dobrymi praktykami w sferze TIK, ale także pomysłami na lekcje i bazą audiobooków. Uczniowie klas 0, 2-8 także otrzymali dostęp do wirtualnej czytelni i szereg interaktywnych zagadek dotyczących książek i biblioteki.

Małgorzata Wojtyś

Iwona Skonieczna-Wrubińska, SP 7 Kalisz.

 

_dsc7753.jpg

W ubiegłym roku w ramach AKTYWNEJ BIBLIOTEKI bibliotekarki otrzymały najwyższy >>> tytuł honorowy Máxima cum láude (Z najwyższą pochwałą)<<<

czytelnia.jpg